re#encounter
geestverruimend aanstekelijk
geestverruimend aanstekelijk
.
.
re#encounter is een hybride trance jazz collectief uit Brussel dat mensen samenbrengt in feestelijke ceremonies, zwevend tussen improvisatie en innovatie.
Met trance als rode draad brengt re#encounter enkele van Brussels meest krachtige stemmen samen in een vernieuwende take op gnawa en haar connecties wereldwijs.
Met gnawagrooves, cumbiachants, griotverhalen en extatische jazzimpro creëert de band een wervelende, dansbare soundscape dat spontaniteit, culturele authenticiteit en spirituele diepgang ademt en een wereldwijze, 100% Brusselse sound neerzet..
Een re#encounter is geen gewoon concert, maar een gedeeld ritueel. Muziek, live gesprekken, visuals en publieksparticipatie vloeien samen tot een energievolle, verbindende ervaring.
re#encounter is een veelzijdig muziekcollectief uit Brussel dat de culturele diversiteit van de stad laat weerklinken via gnawamuziek en haar connecties wereldwijd. Geïnspireerd door het Brooklyn Raga Massive, vormt het collectief een innovatieve hub rond gnawa in Brussel en daarbuiten – via hybride liveoptredens, jamsessies, ceremonies, workshops en storytelling.
Het project ontstond in 2024 toen oprichter Robbe Bey Latré carte blanche kreeg van MetX. Op zoek naar een toegankelijke, maar cultureel rijke manier om muzikale tradities met elkaar in dialoog te brengen, verzamelde Robbe enkele van de meest inspirerende stemmen uit de Brusselse jazz- en wereldmuziekscène.
Tot deze kleurrijke bezetting behoren:
gnawa-meester Hicham Bilali (Black Koyo),
de onweerstaanbare griotkracht van Kaito Winse (Avalanche Kaito),
cumbiapriesteres Paula León (Indios Beta, AMAWA),
opkomend talent Lúcia Pires (LNDNxBX Interplay, Kanda),
spacejazzdichter Joos Vandueren (BSFOE, Abstract Inc., Aligaga),
groove-tovenaars Falk Schrauwen (Echoes of Zoo, Compro Oro, Sylvie Kreusch),
basmama Anaïs Moffarts (Araponga, AiFanamenco).
re#encounter's collectieve sound wortelt in de gnawa-traditie, maar bloeit open met aanstekelijke spirit jazz – een vernieuwende poging om haar erfgoed in Brussel te eren én tegelijk te tillen naar een afro-futuristische dimensie.
De eerste re#encounters werden door Robbe Bey vormgegeven tot meeslepende tracks, die vanaf 2024 uitmondden in een reeks jamsessies in Brussel. In september 2026 verscheen hun debuutalbum Angels & Demons @ Play op W.E.R.F. Records.
re#encounter presenteert:
Angels & Demons @ Play
In september 2026 brengt re#encounter haar eerste album uit, Angels & Demons @ Play. Daarin gaat re#encounter aan de slag met haar grootste gemeenschappelijke deler: trance. Tussen Hichams gnawa-idioom, Kaito’s tomeloze energie, de back-to-the-rootscumbia van Paula, en Lùcia en Joos’ extatische jazzimprovisaties loopt immers een rode draad, mede belichaamd in Falk en zijn expertise in Afro-Caraïbische ritmes: de Black Atlantic en de tot de verbeelding sprekende verknoping tussen spirituele connectie, trance en muziek die in al die culturen terug te vinden is. Het maakt Angels & Demons @ Play een levend en dansbaar onderzoek naar de muzikale ingrediënten van die connectie, een poging om die common ground te doen klinken in al haar verscheidenheid.
In Angels & Demons @ Play laat re#encounter de gnawagrooves van Hicham dialogeren met griot- en cumbiasporen in Kaito en Paula’s stemmen, die verhalen aaneenrijgen over voorouders, kosmische reizen en djinns. Lúcia, Joos en Robbe blazen soundscapes en aanstekelijke melodieën die gebaseerd zijn op bestaande traditionals, terwijl Falk en Anaïs behendig tussen deze arkestrale wervelwind laveren en het geheel verbinden in strakke, cultureel rijk geïnformeerde ritmes. Spontaniteit en improvisatie zijn de norm, en bezwerende meditaties wisselen zich af met feestelijke explosies. Angels & Demons @ Play wekt zo een spiritueel jazzidioom tot leven in de geest van Sun Ra, Pharoah Sanders, Kahil ElZabars Ethnic Heritage Ensemble en Shabaka Hutchings, zij het dan met een geheel eigen Brusselse touch. Afrofuturisme van eigen kweek!
In een impressionante liveshow wil re#encounter het publiek niet alleen prikkelen met hoogstaande impro in een unieke bezetting, maar ook actief betrekken in een performance die meer weg heeft van een ceremonie dan een concert. De Q&A-structuur, dans en herhaling die intrinsiek verbonden zijn met bovengenoemde tradities, lenen zich tot verregaande publieksparticipatie, gefaciliteerd door toegankelijke arrangementen, een hele hoop percussie-instrumenten die ter beschikking gesteld worden, en visuals. Zoals re#encounter vandaag al doet i.s.m. MetX, kan zich dat afhankelijk van de setting zelfs vertalen in open jamsessies na of tijdens de set. Zo wordt een re#encounterconcert een gedeelde ervaring, een eigentijds ritueel dat het publiek verbindt met de eindeloze culturele rijkdom van onze hoofdstad.
Tot slot wil re#encounter ook context brengen rond de elementen in haar verhaal, de mensen achter de muziek en het boeiende relaas van de trans-Atlantische, afro-diasporic connectie en haar manifestaties in Brussel.
"re-encounter:
iemand ontmoeten of iets ervaren op een manier die niet voorzien was, voor een tweede, derde, etc. keer."
Cambridge English Dictionary
re#encounter is niet alleen een bijzondere ontmoeting tussen gelijkgestemde zielen over de krachtige culturele breuklijnen van Brussel heen, maar ook een gedeelde ervaring waarin muzikanten en publiek samenkomen in één gezamenlijke puls.
Een re#encounter-ceremonie kan vele vormen aannemen: een podiumwaardig jazzritueel, een muzikale sharing circle, een nieuwe manier om een jamsessie op gang te trekken, of een aanstekelijke akoestische straatperformance,… Welke vorm het ook aanneemt, de rode draad blijft: een toegankelijke liveset vol improvisatie, verhalen en opzwepende grooves, geworteld in gnawatrance en haar trans-Atlantische connecties.
Powered by MetX & MORE IS MORE Agency
foto's door Monday Jr. / gif door Maxo Rosso