Hicham Bilali

Born in Fez, Hicham grew up in a house where ceremonies were held, which he observed as a child, hiding in a corner of the room. Little by little, under the watchful eye of master Hamid Dkaki, he learnt how to make and use instruments: drums, metal crotales (qraqeb), and the lute-drum guembri. He then completed the rite of passage to become a maâlem with the great Moroccan gnawa masters Hamed Bakbou and Mokhtar Guinea. Hicham finally settled in Brussels in 2007, where he worked with Reda Stitou and began the Black Koyo project.  Today, he has mastered the traditional repertoire and is not afraid to give it new sounds in various fusion projects: Grey Stars, Trans-e Shootin' Express, Marockin' Brass, Mehdi Nassouli, Oumo Sangaré, Philippe Von,...


#


Né à Fès, Hicham a grandi dans une maison où se tenaient des cérémonies qu’il observait enfant déjà, caché dans un coin de la pièce. Petit à petit, sous l’œil attentif du maître Hamid Dkaki, il a appris à fabriquer les instruments et à les utiliser : tambour, crotales métalliques (qraqeb), et le luth-tambour guembri. Par la suite, il accomplit le rite de passage à devenir maâlem auprès des grands maîtres du gnawa marocain, Hamed Bakbou et Mokhtar Guinea. Hicham finit par poser bagage à Bruxelles en 2007, où il travaille avec Reda Stitou et commence le projet Black Koyo.  Aujourd’hui, il maîtrise le répertoire traditionnel et n’hésite pas à lui donner des sonorités nouvelles dans différents projets fusion: Grey Stars, Trans-e Shootin’ Express, Marockin’ Brass, Mehdi Nassouli, Oumo Sangaré, Philippe Von,...